Astangajoogaa 24/7

Terveisiä Kaliforniasta Tim Millerin astangajoogan opettajakoulutuksesta!

Joogaharjoitus lentojen välissä saa verenkiertämään ja venyttää kehoa mukavasti pitkän istumisen jälkeen.
Joogaharjoitus lentojen välissä saa verenkiertämään ja venyttää kehoa mukavasti pitkän istumisen jälkeen.

Pääsin perille San Diegoon yli 24 tunnin matkustamisen ja neljän eri lennon jälkeen. Vaikka etukäteen jännitin yksin matkustamista, niin kaikki sujui todella hyvin. Joogan suuresta suosiosta Amerikassa kertoo jotakin se, että San Franciscon lentokentältä löytyy kaksi joogahuonetta, joissa matkustajat voivat käydä harjoittelemassa. Onneksi minulla oli aikaa tehdä lyhyt joogaharjoitus lentojeni välissä. Useamman tunnin istumisen jälkeen tuntui ihanalta saada venyttää keho täyteen mittaan ja tuntea miten veri lähti kiertämään koko kehossa. Aikaeron ja lähes 20 tunnin hereilläolon jälkeen olisin voinut vajota pitkään syvään uneen rentoutuessani harjoituksen lopuksi, joten onneksi muistin laittaa herätyksen, jotten myöhästynyt viimeiseltä lennoltani 😉

Kaliforniassa jopa kuuluisat joogit surffaavat. Tässä Yoganandan tyylinäyte Swami's Cafen seinällä.
Kaliforniassa jopa kuuluisat joogit surffaavat. Tässä Yoganandan tyylinäyte Swami’s Cafen seinällä.

Asun seuraavat kaksi viikkoa San Diegon lähistöllä Encinitaksessa ja jaan pienen talon yhdessä kolmen muun joogakurssilaisen kanssa. Kolme meistä on eurooppalaisia; italialainen Vittoria, belgialainen Anne ja minä, ja lisäksi on vielä ohiolainen Kory. Ensimmäinen päivä meni tutustuessamme toisiimme ja lähiseudun kahviloihin ja kauppoihin. Encinitaksesta löytyy kuuluisat kahvilat Lotus Cafe ja Swami’s, Whole Foods -ruokakauppa, useita joogastudioita sekä tietysti Yoganandan perustama Self-Realization Fellowship Temple -meditaatiokeskus.


Joogakurssi alkoi lauantaina, joka on perinteisesti lepopäivä astangajoogeille. Osallistuin kuitenkin aamulla Mysore-tunnille, sillä halusin aloittaa harjoittelun mahdollisimman nopeasti. Primary Series eli 1. sarjan harjoitus sujui yllättävän vaivattomasti, kunnes tuli taaksetaivutusten vuoro. Yleensä en tee taaksetaivutuksia siltaan (back drops), sillä tarvitsen niissä avustusta, eikä kotona yksin harjoitellessani ole avustajaa paikalla (paitsi tietysti ihana pieni poikani, joka avustaa minua mielellään kiipeämällä päälleni asennossa kuin asennossa). 😉 Nyt avustusta oli kuitenkin saatavilla, joten innoissani päätin kokeilla taaksetaivutuksia siltaan useamman vuoden tauon jälkeen. Opettaja piti kiinni lantiostani ja taivutin päälaen lattiaan. Hyvin meni, kunnes tulin asennosta ylös, jolloin tunsin vihlovan kivun oikealla alaselässäni. Opettaja rohkaisi kokeilemaan uudelleen ja nyt kipu tuntui myös alaspäin mennessä. Muutaman kivuliaan yrityksen jälkeen, kiitin avustuksesta ja sanoin yrittäväni huomenna uudelleen. Tein loppuliikkeet ja vielä rentoutuessani tunsin kipua alaselässäni. Huolestuin, että olinko loukannut selkäni juuri ennen kurssin alkamista?

Aamuharjoitus oli hyvä muistutus itselleni siitä, ettei joogaharjoituksessa kannata tai edes voi edetä haluamallaan tahdilla eteenpäin ja että ”ahneella on paskainen loppu”. Keho asettaa rajat, joita tulee kunnioittaa, ja että mielihalut kannattaa vaimentaa joogaharjoituksessa. Tietäjä Patanjalin mukaan jooga on juuri mielenliikkeiden vaimentamista, jotta löytäisimme yhteyden Totuuteen (Joogasutra 1.1 ja 1.2). Omassa tapauksessani olisi ollut järkevämpää jättää taaksetaivutukset vielä väliin eli vaimentaa mielihaluni ja innostukseni avustuksesta. Tällöin olisin välttynyt kivulta ja kärsimykseltä, mutta olisinko oppinut jotain? Todennäköisesti en. Joogaharjoitukseen nimittäin kuuluu erehtyminen ja kärsimys, jotta harjoittaja saa syvällisemmän käsityksen mielensä liikkeistä omakohtaisen kokemuksen kautta. Virheistä siis oppii! Patanjalin Joogasutran ensimmäinen luku käsitteleekin kärsimystä aiheuttavia mielen liikkeitä, joita joogi kohtaa harjoituksensa aikana.

Joogaopiskelijan tulee perehtyä mm. sekä filosofiaan että pyhiin teksteihin asentoharjoituksen lisäksi.
Joogaopiskelijan tulee perehtyä mm. sekä filosofiaan että pyhiin teksteihin asentoharjoituksen lisäksi.

Ensimmäisellä kurssiluennolla kävimme läpi juuri Patanjalin joogasutria. Opettajamme Tim Miller luki sutran sanskritiksi ja me toistimme kuulemamme, jonka jälkeen Tim selitti sutran sisällön ja tarkoituksen englanniksi. Näin saimme teoreettista ja ennenkaikkea filosofista pohjaa päivittäiseen joogan asentoharjoitukseemme, joka on vain väline mielen liikkeiden vaimentamiseksi. Asanaharjoituksen lisäksi on myös olemassa kaksi muuta tietä saman päämärän saavuttamiseksi: itse-opiskelu ja Jumalalle omistautuminen. Itse-opiskelu tarkoittaa sekä huomion kääntämistä sisäänpäin että pyhien tekstien opettelua.

Astangajoogassa yhdistyy joogan kaikki kolme edellä mainittua elementtiä. Asanaharjoitus vahvistaa ja hiljentää sekä kehon että mielen, jolloin keskittyminen paranee ja huomio kääntyy sisäänpäin. Tällöin joogi tutustuu omaan sisäiseen maailmaansa eli mielensä liikkeisiin. Kun yhteys omaan sisäiseen voimaan on löytynyt voi joogi löytää myös yhteyden itseään suurempaan universaaliin voimaan. Näin jooga yhdistää joogin sisäisen totuuden universaaliin ja ajattomaan Totuuteen.

”Lokah samastah sukhino bhavantu.” (suom. Olkoot kaikki maailmat onnellisia.)

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pidä blogia WordPress.comissa.

Ylös ↑

%d bloggers like this: