Miten Tim Millerin oppi, viisaus ja tietämys joogasta siirtyi eteenpäin kesäkuussa 2015

Osallistuin kesäkuussa 2015 Tim Millerin astangajoogan 1. sarjan opettajakoulutukseen Ashtanga Yoga Centerissä Kaliforniassa, sillä olen jo useamman vuoden ajan haavaillut “oikeasta” joogakoulutuksesta pelkkien lyhyiden joogaworkshoppien ja omatoimisen harjoittelun sijaan. Tim Millerin järjestämä kurssi kesti kaksi viikkoa ja virallisesti se sisälsi 100 tuntia joogaa sen kaikissa eri muodoissa. Käytännössä elin ja hengitin joogaa 24/7 neljäntoista päivän ajan.

Gurujin vuonna 1982 Timjille myöntämä opetuslupa löytyy Ashtanga Yoga Centerin aulasta.
Gurujin Timjille vuonna 1982 myöntämä opetuslupa löytyy Ashtanga Yoga Centerin aulasta.

Miksi valitsin Tim Millerin koulutuksen kaikista tarjolla olevista vaihtoehdoista? Etsin koulutusta, jonka järjestäisi erittäin kokenut astangajoogi, ja Tim Miller (Timji) on yksi astangajoogan kokeneimmista harjoittajista ja opettajista. Hän oli ensimmäinen amerikkalainen astangi, jolle astangajoogan kehittäjä Sri K. Pattabhi Jois eli Guruji myönsi opetusluvan vuonna 1982. Timji aloitti astangajoogan vuonna 1976 Kaliforniassa ja ryhtyi opettamaan joogaa vain muutaman vuoden harjoiteltuaan. Hänen 40–vuotinen uransa astangajoogan parissa tuo mukanaan jotain mitä nuoremmat sukupolvet joutuvat odottamaan vielä jonkin aikaa, nimittäin kokemuksen, sillä vain aika itsessään tuo mukanaan tiettyjä oppeja joogan kaikista haaroista.

Toisena kurssivaihtoehtonani oli nuoremman polven astangajoogin Kino MacGregorin kuukauden mittainen opettajakoulutus Miamissa heinäkuussa 2015. Pienen pojan äitinä en halunnut olla yhtä kokonaista kuukautta poissa kotoa, eikä lapsen mukaan ottaminen Miamiin olisi ollut mahdollista. Kinoon olin tutustunut kesällä 2014 osallistumalla hänen kahdelle viikonloppukurssilleen (8.-10.8.2014 Tukholma ja 26.-28.9.2014 Berliini). Minulla oli epäilevä asenne Kinoa kohtaan ennen kuin olin osallistunut hänen kursseilleen, sillä olin seurannut häntä vain Facebookissa, jonka kautta hänestä saa hyvinkin kaupallisen ja ennenkaikkea pinnallisen kuvan. Onnekseni huomasin olevani aivan väärässä! Kino on todella taitava ja syvällinen opettaja, josta huokuu vuosien astangajoogaharjoittelun mukanaan tuoma kokemus ja osaaminen. Kinon kursseille osallistuisin aivan varmasti myös tulevaisuudessa, mutta nyt oli astangajoogan mestariopettajan Tim Millerin kurssin aika.

Inspiroiduin astangajoogan tasokkaasta opetuksesta Kaliforniassa mm. Laguna Yoga Shalassa.
Inspiroiduin astangajoogan tasokkaasta opetuksesta Kaliforniassa mm. Laguna Yoga Shalassa.

Vaikka en ollut koskaan tavannut Timjiä, niin halusin ehdottomasti osallistua hänen intensiiviseen koulutukseensa. Olin nimittäin käynyt Mysore-tunneilla Kaliforniassa ja Nevadassa syyskuussa 2012. Tutustuessani useiden eri astangajoogakoulujen tunteihin ihastelin eri opettajien ammattitaitoa avustuksissa ja oppilaiden edistyneitä harjoituksia – suurin osa teki 2. sarjaa ja moni myös 3. sarjaa. Syykin selvisi kysymällä – lähes kaikki opettajat olivat käyneet Tim Millerin opettajakoulutuksen, mikä herätti heti mielenkiintoni Timjiä kohtaan. Luotin siis näkemäni perusteella siihen, että Timji olisi opettaja, jonka oppiin kannattaisi hakeutua.

Ennakkoon minulla ei ollut kovinkaan paljon tietoa kurssin sisällöstä, sillä emme saaneet tarkkaa lukujärjestystä. Emme myöskään joutuneet lukemaan joogakirjoja tai tekemään mitään ennakkotehtäviä. Kurssille ilmoittautuessa tuli täyttää hakemus, jossa pyydettiin kertomaan mm. omasta joogataustasta sekä odotuksista kurssin suhteen. Täytin hakemuksen vuotta ennen kurssin alkamista eli viime kesänä, sillä tiesin kurssin täyttyvän nopeasti. Varausmaksun suoritin tammikuussa ja loppusumma piti maksaa huhtikuussa eli kaksi kuukautta ennen kurssin alkua.

Taianomainen joogaharjoitus Tim Millerin tammikuussa 2015 kanssa toi mukanaan onnen tunteen, jonka muistan edelleenkin.
Taianomainen joogaharjoitus Tim Millerin kanssa tammikuussa 2015 toi mukanaan onnen tunteen, jonka muistan edelleenkin.

Onnekseni sain tavata Timjin tammikuussa 2015 läpikulkumatkallani Uudesta-Seelannista kohti Suomea. Osallistuin tällöin hänen ohjaamaansa 1. sarjan harjoitukseen Ashtanga Yoga Centerissä Encinitassa. Kokemus oli huikea! Joogaharjoituksen energiassa ja tunnelmassa oli jotain taianomaista. Harjoituksen jälkeen olisin halunnut kumartaa Timjin jalkoja, mutta en kehdannut, vaan kiitin häntä vain kämmenet namastessa. Jälkeenpäin harmittelin uskaltamattomuuttani pitkään, sillä Timji olisi ehdottomasti ansainnut tämän kunniottavan kiitoksen osakseen.

Astangajoogan alkumantrassa sanotaan “Vande gurunam caranaravindee…” Mantrassa kiitetään kaikkia aikaisempia guruja, jotka ovat kulkeneet samaa joogapolkua kuin mitä harjoittaja nyt kulkee, ja kuinka guru poistaa oppilaan harhan tuoden samalla onnen ja tiedon Ishvarasta eli ajattomasta ja universaalista Opettajasta. Tunsin kuinka yhden ainoan joogaharjoituksen aikana oma samsara halahala (elämän kärsimyksellinnen kiertokulku) hälveni hetkeksi ja koin onnen, jollaista en ollut aikaisemmin tuntenut. Tästä syystä olisin halunnut kumartaa ja koskettaa kolmesti Timjin jalkoja. Gurun jalat ovat nimittäin täynnä pölyä eli kokemusta, koska hän on jo kulkenut pitkän matkan joogapolulla ja omaa tiedon Ishvarasta. Koskettamalla kolmesti gurunsa jalkoja osa tästä kokemuksesta ja tiedosta siirtyy näin myös oppilaalle. Halusin nyt ehdottomasti saada lisäoppia Timjiltä!

Gurun viisaus ja oppi välittyy oppilaalle gurun jalkojen pölyn kautta.
Gurun viisaus ja oppi välittyy oppilaalle gurun jalkojen pölyn kautta.

Koko kevään ajan odotin innostuneena ja suurella mielenkiinnolla intensiivistä kahden viikon joogaopiskelua Timjin johdolla. Odotukseni olivat korkeat ja ne täyttyivät kaikilta osin yli odotusteni. Mitä sitten kurssilla tehtiin? Lyhyesti sanottuna joogattiin aamusta iltaan, mutta asiasta kiinnostuneille kerron seuraavaksi vielä tarkemmin kurssipäivistä ja niiden sisällöstä.

Kurssipäivät olivat pitkiä. Aamu alkoi klo 6 pranayamalla eli hengitysharjoituksilla. Olin kokeillut pranayamaa muutamaan otteeseen aikaisemminkin, mutta ensimmäistä kertaa tein hengitysharjoituksia päivittäin. Vaikka pranayama oli minulle todella vaikeaa, niin pidin juuri tästä haasteellisuudesta. Halusin oppia hengittämään pitkään ja pidättäään hengitystäni. Teimme Gurujin opettamaa pranayamaa ja kahden viikon aikana lisäsimme harjoitukseen eri osia: nadi sodhana, bhastrika, sheetali… Pranayaman aikana koin syvää läsnäoloa ja tietoisuutta. Huomasin miten keskittymiskykyni piteni ja läsnäoloni syveni jo kahden viikon pranayama-harjoitusten aikana.

Voimakkaat taaksetaivutukset avaavat kehon ja mielen tunnelukkoja säännöllisesti harjoiteltuina.
Säännöllisesti harjoiteltuina voimakkaat taaksetaivutukset avaavat kehon ja mielen tunnelukkoja.

Mysore-harjoitukseni kesti kaksi tunti klo 7-9. Tein päivittäin koko 1. sarjan ja lisäksi osan 2. sarjaa; ensimmäisellä viikolla Laghu Vajrasanaan asti ja toisella viikolla Eka Pada Sirsasanaan asti. Taaksetaivutukset ovat minulle hankalia, joten työstin niitä yhdessä eri avustajien kanssa. Jo kahdessa viikossa kehoni alkoi kivutta taipua taaksepäin, kunhan olin ensin käynyt läpi voimakkaiden taaksetaivutusten mukanaan tuoman tunnemyrskyn. Onnekseni olin kokenut saman tunnevaiheen jo joogaurani alkuvuosina, joten tiesin mitä oli odotettavissa. Oloni keveni tunteiden purkautuessa ja hien lisäksi myös kyyneleet puhdistivat sieluani.

Aamun Mysore-harjoitukseni jälkeen jäin joko katsomaan tai avustamaan klo 9-11 Mysore-tunnille osallistujia, minkä  jälkeen ajoin kotiin suihkuun ja syömään. Varsinainen opettajakoulutus oli klo 12-17. Näiden oppituntien aikana kävimme läpi 1. sarjan jokaisen asanan avustukset sekä asanoiden eri versiot. Ensin harjoittelimme asanan sanskritin kielisen nimen lausumista, tutustuimme asanan nimeen ja vasta sen jälkeen itse fyysiseen asentoon.

Timji pyysi vapaaehtoisia kurssilaisia tekemään asanan muun ryhmän edessä. Kuuntelimme ja katsoimme miten Tim ohjasi kurssilaista asanaan, avusti asanassa ja ohjasi asanasta pois. Tällöin opimme asanan vinyasan eli miten hengitys yhdistää asentoon siirtymisen, asennossa olemisen ja asennosta poistumisen. Opimme siis käytännössä sen, miten lasketaan ja ohjataan asana. Tämän jälkeen Timji näytti erilaisia avustuksia ko. asanassa, joita pääsimme myös kokeilemaan ja harjoittelemaan parittain ja pienryhmissä.

Avustimme siis toisiamme ja saimme lisäoppia myös kurssin neljältä avustavalta opettajalta, jotka kaikki olivat harjoitelleet ja opettaneet astangajoogaa useamman vuoden tai jopa vuosikymmenen ajan Timjin ohjauksessa. Oli mahtavaa sekä avustaa erilaisia kehotyyppejä että saada avustuksia eri ihmisiltä. Joidenkin kanssa oli heti helppo löytää yhteinen sävel parityöskentelyssä, kun taas toisten kanssa egot kohtasivat eikä yhteistyö ollutkaan sujuvaa.

Harjoittelimme parittain erilaisia avustuksia. Kuvassa avustan kurssikaveriani Marichyasana D:ssä.
Harjoittelimme parittain erilaisia avustuksia. Kuvassa avustan kurssikaveriani Marichyasana D:ssä.

Asentoja ja avustuksia harjoiteltuamme oli kysymysten vuoro. Timji vastasi kärsivällisesti kysymyksiimme kerraten samalla asanan oikeaa linjausta ja avustuksia. Tämän jälkeen kuulimme vielä asanan hyödyn eli vaikutukset fyysiseen kehoon ja mieleen. Timji luki ääneen asentojen vaikutukset Gurujin kirjoittamasta Yoga Mala-kirjasta. Lähes kaikki 1. sarjan asanat vaikuttavat peräaukon ja -suolen toimintaan sekä poistavat huonoa rasvaa vyötäröltä. 😉

Itselleni asanat olivat jo etukäteen tuttuja, sillä olen harjoitellut astangajoogan 1. sarjaa säännöllisesti vuodesta 2000 alkaen. Sitä vastoin tutustuin asanoiden avustuksiin ensimmäistä kertaa opettajan opastuksella, vaikka olenkin opettanut astangajoogaa jo yli kymmenen vuotta. Avustuksia olen oppinut vain niitä saamalla ja seuraamalla miten opettajat, joiden tunneille olen osallistunut avustavat muita. Nyt sain ensimmäistä kertaa oppia miten asanoissa “oikeasti” avustetaan. Onnekseni huomasin, että käyttämäni avustukset olivat juuri niitä mitä opin nyt Timjiltä. Totta kai opin myös paljon uusia avustuksia ja vinkkejä avustusten suhteen. Ennen kaikkea opin sen, että avustusten tarkoitus on näyttää avustettavalle mihin suuntaan keho tulee linjata, ja että mahdoton asana on myös mahdollinen – ensin opettajan avustamana ja myöhemmin myös omatoimisesti tehtynä.

Asanoiden lisäksi Timji opetti meille paljon muutakin joogasta: sutria, mantroja, mytologiaa, astrologiaa. Ensimmäisinä kurssipäivinä kävimme läpi Patanjalin joogasutria, joissa riittää opiskeltavaa vuosiksi. “Astangajooga on Patanjalin joogaa”, kuten Guruji usein painotti, ja joogasutria opiskelemalla saamme tarkkaa tietoa mm. siitä mitä esteitä oppilas tulee kohtamaan joogapolullaan, miten nämä esteet voitetaan ja mitä on luvassa kaikkien koettelemusten jälkeen. Joogasutriin eli joogan filosofiaan olin tutustunut vuosien saatossa lukemalla niistä eri kommentteja. Sattumalta olin myös valinnut matkalukemisekseni Måns Broon suomennoksen Patanjalin joogasutrista (2010).

Joogafilosofian lisäksi Timji kertoi meille päivittäin ko. päivän jooga-astrologiasta eli siitä mitkä taivaankapplaeet kulloinkin vaikuttivat elämäämme. Astrologiaa Timji oli oppinut sekä Gurujilta että opiskelemalla aihetta omasta kiinnostuksestaan. Astrologia oli tuttua myös Gurujille, jonka isä oli astrologi ja Joisin suku oli tunnettu astrologeistaan. Jooga-astrologiasta olin kiinnostunut jo kuluneen kevään aikana tutustuessani Timjin blogiin Tuesdays with Timji. Blogissaan Timji kirjoittaa usein siitä miten taivaankappaleet ovat suhteessa toisiinsa, ja mitä nämä taivaankappaleet edustavat intialaisessa mytologiassa, ja miten ne vaikuttavat päivittäiseen elämäämme.

Hanuman on superjoogi, jolla on supervoimat. Hanuman on Shivan inkarnaatio, Tuulen jumalan poika, Raman tunnollinen kannattaja ja Varanoiden päällikkö.
Hanuman on superjoogi, jolla on supervoimat. Hanuman on Shivan inkarnaatio, Tuulen jumalan poika, Raman tunnollinen kannattaja ja Varanoiden päällikkö.

Joogamytologiaa opimme sekä asanoiden yhteydessä Timjin kertoessa ulkomuistista tarinoita joogaeeposten sankareista (kuten Hanumanista) että hänen lukiessaan meille ääneen maailman pisintä eeposta eli Mahabharataa. Varsinkin Mahabharatan kuunteleminen oli vaikuttava kokemus. Jo pelkästään se, että Timji luki ääneen oli vaikuttavaa. Oma kokemukseni ääneenlukemisesta liittyy lähinnä iltasatujen lukemiseen lapselleni. Kuunteleminen sai mielikuvitukseni liikkeelle ja mieleeni piirtyi elävä kuva tarinan tapahtumista. Mahabharatan henkilöt joutuvat monenlaisten koettelemusten eteen ja tarina itsessään herättää kuulijassa monia ajatuksia – miten itse toimisin vastaavassa tilanteessa? Kiehtova tarina vei mennessään ja tuntui aina loppuvan jännittävään kohtaan, joten odotin aina innolla seuraavan päivän lukuhetkeä. Valitettavasti emme päässet tarinassa alkua pidemmälle, joten nyt Mahabharata on kirjalistallani odottamassa…

Itselleni aivan uusi kokemus oli päivittäiset lauluhetket. Laulaminen on aina ollut asia josta pidän ja jota haluaisin tehdä, mutta jota en osaa. Lapsuudestani muistan miten laulaminen oli ainoa asia, jota en koulussa osannut. Lauloin aina nuotin vierestä, vaikka kuinka harjoittelin. Ja nyt joogakurssilla lauloimme bhajaneita eli hengellisiä lauluja useamman kerran päivässä Timjin säestäessä meitä ulkomuistista harmonilla. Aluksi vierastin sekä laulamista että laulujen hurmoksellisuutta, mutta kaikkeen tottuu. Timjin ohjetta noudattaen lauloin mukana aivan kuin olisin ollut itsekseni suihkussa. Laulaminen on nimittäin asanaharjoitukseen verrattavissa oleva keino Ishvaran kokemiseksi – ilmeisesti tästä syystä kaikissa uskonnollisissa menoissa aina lauletaan. Itse olen vahvasti asanaharjoituksen puolella, sillä kehoani osaan kuunnella toisin kuin erilaisia säveltasoja äänessäni. Kurssipäivien jälkeen kuuntelin yhdessä kämppäkavereideni kanssa päivällä laulamiamme bhajaneita, jolloin laulujen sävel ja sanat tulivat pikku hiljaa tutuiksi. Kurssin jälkeen huomaan soittolistaltani löytyvän lähes pelkästään Krishna Dasin lauluja Hanumanista. Oma suosikkini on Baba Hanuman.

Toisinaan jäin Ashtanga Yoga Centeriin vielä varsinaisen kurssipäivän päättymisen jälkeen joko katsomaan tai joogamaan illan viimeiselle ohjatulle tunnille klo 17:30-19. Tein siis jopa kaksi asanaharjoitusta päivässä, mutta onneksi kurssijaksolle osui yksi kuupäivä sekä yksi lepopäivä, jolloin ei ollut lainkaan asanaharjoituksia. Nämä vapaahetket tulivat todella tarpeeseen, sillä en ollut tottunut harjoittelemaan kahdesti päivässä. Yllätyin kuitenkin siitä, miten nopeasti kehoni tottui tähän uuteen harjoitusrytmiin. Ja itse asiassa huomaan kaipaavani todella paljon tätä intensiivistä harjoittelua, jonka avulla asioita alkaa tapahtua.

Timjin johdolla lauloimme bhajaneita mm. Hanumanista.
Timjin johdolla lauloimme bhajaneita mm. Hanumanista.

Kahden viikon intensiivisen astangajoogaharjottelun aikana koin kehoni vahvistuneen huomattavasti, mieleni rauhoittui, keskittymiseni ja läsnäoloni oli syvällisempää kuin aiemmin, erilaiset kivut katosivat kehostani, koin voimakkaita tunnetiloja laidasta laitaan, hikoilin sormeni rusinoille (kyllä – tämäkin on mahdollista!), lauloin julkisesti, opin joogasta enemmän kuin koskaan ja pääsin syvälle sisään omaan harjoitukseeni: löysin bandhat ties monettako kertaa, löysin taas varpaani Kapotasanassa ja ihmettelin heikkoja reisilihaksiani… Ennen kaikkea löysin guruni ja hänen suuren tietämyksen joogasta ja joogaperinteestä!

Jai Timji!

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pidä blogia WordPress.comissa.

Ylös ↑

%d bloggers like this: